Sleep Party People

+ Support: Great Dictators

Sleep Party People

Beskrivelse

Brian Batz’s enmandsprojekt SLEEP PARTY PEOPLE har formået at begejstre verden, inkl. Danmark, med sine to fantastiske albums – det selvbetitlede ”Sleep Party People” (2010) samt ”We Were Drifting on A Sad Song” (2012.) – det vidner blandt andet de knap 60.000 fans på Facebook om.

Brian Batz har udforsket  et unikt rum i dansk og europæisk musik og lyden fra det gamle klaver i hans lejlighed, der blandes med en trommemaskine og hans stærkt modificerede stemme har lydt kun som en ting: SLEEP PARTY PEOPLE.

Det er en lyd der har imponeret både herhjemme og i det store udland.

Samtidig har unikke live performances med bandet iført de mystiske kaninmasker skabt en original og unik stemning, der har gjort, at SLEEP PARTY PEOPLE har optrådt verden over både alene, men også som support for bl.a. The Antlers, Efterklang  og Trentemøller.

Nu er Batz ved at være klar med sit 3. album. Albummet er indspillet i San Francisco over en måned hvor Brian Batz nærmest arbejdede i døgndrift. Producerne Mikael Johnston og Jeff Saltzman, der har produceret for bl.a. The Killers, Blondie og Morrissey inviterede Brian over for at indspille i deres studie.

Batz har selv indspillet alt på det kommende album ”Floating” (udkommer d. 30.maj) og resultatet er blevet en mere håndspillet og analog plade og den karakteristiske manipuleret vokal er væk til fordel for Brian Batzs egen vokal. Det er dog stadig umiskendelig SLEEP PARTY PEOPLE. Det drømmende og melankolske er velbevaret, og man bliver stadig i den grad draget af det unikke univers.

Om pladen siger ”Brian Batz”:
”Jeg har bevidst søgt et andet udtryk på denne plade og har haft brug for at udforske det soniske aspekt i Sleep Party People. Jeg har derfor haft brug for at re-tænke det hele lidt og især haft fokus på vokalen, som nu kendetegnes ved at jeg har sunget 80% af pladen med min egen vokal og skruet væsentligt ned for den typiske SPP-high-pitchede-vokal. Ligeledes har jeg haft brug for, at alt er håndspillet, og at der nærmest ikke er brugt computer-generede beats på pladen. Det er i stedet erstattet med langt flere organiske elementer og analoge lyde, hvorfor denne plade ikke lyder som de forrige SPP plader.”

 

WiMP